Estelle Hanania
‘IT’S ALIVE! A travers l’œuvre de Gisèle Vienne’ (SP100)

SP100 Estelle Hanania Gisele Vienne Shelter Press It's Alive

SP100 Estelle Hanania Gisele Vienne Shelter Press It's Alive

SP100 Estelle Hanania Gisele Vienne Shelter Press It's Alive

SP100 Estelle Hanania Gisele Vienne Shelter Press It's Alive

SP100 Estelle Hanania Gisele Vienne Shelter Press It's Alive

SP100 Estelle Hanania Gisele Vienne Shelter Press It's Alive

SP100 Estelle Hanania Gisele Vienne Shelter Press It's Alive


Limited edition

Limited edition with hand made color print, unframed, 18 x 24 cm, signed and numbered.
Available during the preorder period only, until Dec. 3rd, 2019.

Estelle Hanania
IT’S ALIVE! A travers l’œuvre de Gisèle Vienne

192 pp.
thread-swened hardcover
blind debossing on front and back cover with foilblocked typography on spin
4 colors offset
Format: 215 x 270 mm
Print run: 1000 copies
Language: French / English
Rennes, December 2019
ISBN: 978-2-36582-019-6

45€ / ORDER REGULAR EDITION   150€ / ORDER LIMITED EDITION

BOOKLAUNCH
— December 3rd, 2019 at Yvon Lambert, 14 rue des Filles du Calvaire 75003 Paris

ABOUT   IT’S ALIVE! à travers l’oeuvre de Gisèle Vienne, the new book from French photographer Estelle Hanania, gathers over ten years of collaboration and archives revolving around the artistic universe of Gisèle Vienne.
A subjective monography on the choreographer’s work, the present book makes for one of Estelle Hanania’s densest cluster of images to date, arraying a collection of photographs that spans from 2008 to 2019.
For Estelle Hanania, whose work has previously been featured twice by Shelter Press, the human body has proven to be a limitless source of inspiration. Her ability at capturing the essence of Gisèle Vienne’s vision, through her acute visual understanding of bodies and objects, as well as her knack for building natural bridges between Gisèle’s performances and the whole of her photographic endeavour, make this new publication a much essential milestone in Estelle’s career.
Shaking up the foundations of the classic live-performance book as we know it, It’s Alive! offers a singular take on the work of Gisèle Vienne, inviting the reader to look from beyond the stage’s borders, taking a step back and shifting perspectives, allowing to envision the whole of Vienne’s body of work under a fresh new light; the heart of the book deploying in truly free and sensible fashion, while eschewing the chronological, and/or thematic approach usually associated with such efforts.
An ambitious photographic project in full resonnance with Shelter Press’ aspirations, it is with particular emotion that we welcome this title, reference SP100, to the fold – a number bound to establish as a landmark issuing in our catalogue.

A PROPOS   IT’S ALIVE! à travers l’œuvre de Gisèle Vienne, nouveau livre de la photographe française Estelle Hanania, regroupe dix années de collaboration et de documentation autour du travail de Gisèle Vienne.
Monographie subjective dédiée à l’œuvre de la chorégraphe, le livre propose l’un des corpus d’images les plus dense d’Estelle Hanania, présentant un ensemble de photographies réalisées entre 2008 et 2019.
Pour Estelle Hanania, dont le travail a déjà fait l’objet de deux ouvrages publiés par Shelter Press, le corps humain est une source d’inspiration sans limite. Son habileté à capturer l’essence du travail de Gisèle Vienne, par son regard unique sur les corps et les objets, mais aussi en créant des ponts naturels entre ces spectacles et l’ensemble du son travail photographique, fait de ce nouvel ouvrage un élément majeur dans sa carrière.
Bousculant les canons du livre de spectacle vivant, It’s Alive! pose un regard singulier sur le travail de Gisèle Vienne, invitant le lecteur à regarder hors du plateau, à se positionner à une distance nouvelle, mais aussi à envisager l’ensemble de l’œuvre de la chorégraphe sous un jour nouveau, le contenu du livre se déployant de façon sensible et libre, se détachant d’une approche chronologique ou thématique propre à ce type d’ouvrage.
Livre de photographie ambitieux et en complète résonance avec le catalogue de Shelter Press, c’est avec une émotion non dissumulée que ce titre, portant le numéro de référence SP100, s’inscrit comme un jalon essentiel de notre catalogue.

Photographs: Estelle Hanania
Texts: Pierre Dourthe, Estelle Hanania, Gisèle Vienne
Translation: John Doherty
Design: Bartolomé Sanson and Estelle Hanania

ESTELLE HANANIA   Estelle Hanania’s photographs quite brilliantly meld the real and imaginary—the extraordinary and the incidental—to create contemporary visual folklore. While attending the School of Fine Arts in Paris, Estelle Hanania experimented with photography and honed her skills as a freelance art director. A month after receiving her degree, Hanania was awarded the 2006 Hyères Festival’s photography prize.
Hanania has created remarkable publications since 2009, beginning with a self-published zine that marks her ongoing collaboration with performance artist Christophe Brunnquell, and Parking Lot Hydra (Decathlon, 2009). Myriorama (Gottlund Verlag, 2010), A Propos De Gisèle (in collaboration with choreographer Gisèle Vienne, JSBJ, 2011), and Dondoro (Kaugummi, 2011), are each distinct experiences of Hanania’s encounters and collaborations. Her most recent books; Glacial Jubilé (2013), Eternelle Idole (book and vinyl by Stephen O’Malley, 2015), and Happy Purim (2015) are all published with Shelter Press. In addition to her book-making, Hanania has exhibited her work internationally for the past ten years. For Estelle Hanania, the human form is an endless source of inspiration. Her capacity for balancing instinct, observation, improvisation and precision makes her images uniquely theatrical and unforgettable.
Hanania’s photographs have appeared in publications including AnOther Magazine, Garage, Luncheon, M le Magazine du Monde, Mémoire Universelle, POP, T: The New York Times Style Magazine, American Vogue, and British Vogue. She has been commissioned by fashion brands including Dior, Gucci, Lemaire, and Nina Ricci.

Les photographies d’Estelle Hanania mêlent subtilement le réel et l’imaginaire – l’extraordinaire et le prosaique – pour créer son propose folklore visuel. Etudiante à l’école des Beaux Arts de Paris, Estelle Hanania expérimente alors le tirage argentique grand format tout en travaillant comme directrice artistique free lance. En 2006, un mois après avoir obtenu son diplôme, Hanania reçoit le grand prix du festival de photographie de Hyères .
Depuis 2009, la photographe a produit plusieurs publications allant d’un fanzine auto-publié qui marqua le début de sa collaboration avec l’artiste Christophe Brunnquell, à Parking Lot Hydra (Decathlon, 2009). Myriorama (Gottlund Verlag, 2010), et Dondoro (Kaugummi, 2011), toutes ces publications témoignent des rencontres et collaborations successives d’Hanania. Ses livres plus récents; Glacial Jubilé (2013), Eternelle Idole (livre et vinyl de Stephen O’Malley, 2015), et Happy Purim (2015) sont tous publiés chez l’éditeur indépendant Shelter Press. En parallèle à ses publications, Estelle Hanania expose internationalement depuis ces 10 dernières années. Pour la photographe, le corps humain est une source infinie d’inspiration. Sa capacité à allier instinct, observation, improvisation et précision rendent ces images théâtrales et marquantes.
Estelle Hanania collabore régulièrement avec la presse, notamment pour des publications telles qu’ AnOther Magazine, T: The New York Times Style Magazine, American Vogue, Luncheon, M le Magazine du Monde, Mémoire Universelle, POP, entre autres. Des marques de mode telles que Dior, Lemaire, et Nina Ricci ont également collaboré avec la photographe. Son dernier livre « It’s Alive! A travers l’oeuvre de Gisèle Vienne » publié à nouveau chez Shelter Press rassemble dix ans de collaboration avec la chorégraphe Gisèle Vienne.

GISELE VIENNE   Gisèle Vienne was born in 1976. She is a franco-austrian artist, choreographer and director. After graduating in Philosophy, she studied at the puppeteering school Ecole Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette. She works regularly with, among other, the writers Dennis Cooper, the musicians Peter Rehberg and Stephen O’Malley, and the light designer Patrick Riou.
Since the company was founded in 1999, 14 shows have been created. She has choreographed and directed, in collaboration with the writer Dennis Cooper, I Apologize (2004) and Une belle enfant blonde / A young, beautiful blond girl (2005), Kindertotenlieder (2007) and Jerk, a radioplay in the framework of the “Atelier de Création Radiophonique” of France Culture (June 2007), the play Jerk (2008), Eternelle Idole (2009) with an ice skater and an actor, This is how you will disappear (2010), LAST SPRING: A Prequel (2011), Showroomdummies #3 rewriting of the piece created in 2001 with Etienne Bideau-Rey that is now part of the CCN-Ballet de Lorraine repertoire, The Pyre (2013), The Ventriloquists Convention (2015) in collaboration with Puppentheater Halle and Crowd (2017). Since 2005, she has been frequently exhibiting her photographs and installations.
Gisèle Vienne, Dennis Cooper, Peter Rehberg and Jonathan Capdevielle published an audio book in 2 versions French and English: JERK / Through Their Tears (publisher DIS VOIR). She has published a book 40 PORTRAITS 2003-2008, in collaboration with Dennis Cooper and Pierre Dourthe (publisher P.O.L). Currently she is working on a show based on Robert Walser short story Der Teich.

Née en 1976, Gisèle Vienne est une artiste, chorégraphe et metteure en scène franco-autrichienne. Après des études de philosophie et de musique, elle se forme à l’Ecole Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette. Elle travaille depuis régulièrement avec, entre autres collaborateurs, l’écrivain Dennis Cooper, les musiciens Peter Rehberg et Stephen O’Malley et l’éclairagiste Patrick Riou.
Créée en 1999, la compagnie compte aujourd’hui 14 pièces à son répertoire. Les premières pièces ont été créées en collaboration avec Etienne Bideau-Rey, Spendid’s (2000), Showroomdummies (2001) qui a par la suite été réécrite en 2009 et est entrée au répertoire du CCN-Ballet de Lorraine en 2013, Stéréotypie (2003) et Tranen Veinzen (2004). Dix pièces mises en scène par Gisèle Vienne tournent régulièrement en Europe et dans le monde : I Apologize (2004), Une belle enfant blonde / A young beautiful blonde girl (2005), Kindertotenlieder (2007), Jerk, un radiodrame (2007) dans le cadre de l’atelier de création radiophonique de France Culture, sa version scénique Jerk (2008), Eternelle Idole (2009), pièce pour une patineuse et un comédien, This is how you will disappear (2010), LAST SPRING : A Prequel, installation pour une poupée robotisée (2011), The Pyre (2013), The Ventriloquists Convention (2015) créé en collaboration avec le Puppentheater Halle et Crowd (2017).
Depuis 2005, Gisèle Vienne expose régulièrement ses photographies et installations. Elle a publié un livre + CD Jerk / Through Their Tears en collaboration avec Dennis Cooper, Peter Rehberg et Jonathan Capdevielle aux Editions DISVOIR en 2011 et un livre 40 Portraits 2003-2008, en collaboration avec Dennis Cooper et Pierre Dourthe, aux Editions P.O.L en février 2012.
Gisèle Vienne prépare actuellement une mise en scène du texte de Robert Walser l’Etang.