Felicia Atkinson
‘Improvising Sculpture As Delayed Fictions’ (SP050)

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Felicia Atkinson ‘Improvising Sculpture As Delayed Fictions’

Technical

200 pages
13,5 x 20 cm
black & white
2014
first edition of 1000 copies
perfect bound / soft cover

About the artist

Felicia Atkinson is a French artist and musician graudated with honors from Les Beaux-arts de Paris.

She’s working mostly on site specific installments, paintings, drawings, texts, sculptures, music and performances through the prism of improvisation and instant composition.

Those permanent loops and impermanent objects are driven by the concepts of delay, reverberation, noise, ready mades, musique and sculpture concrete, experimentation, imagination, as so many possible “dérives” into the material frames that stand for the gallery, the book or the record.

 

About the book

Improvising sculpture as delayed fictions is the first monograph dedicated to the work of the French artist and musician Félicia Atkinson.

This books articulates her unique way of working through images and fiction: the painting and drawings will discuss the codes of improvisation with objects, sculptures, persons, landscapes.
It’s this very space hosted by the book that talks, the space of the studio, the space of the gallery, of the music or the page, physical or digital. One inside the other, as some kind of surrealistic russian doll.
As a statement disguised in a poetic novel, everybody is a foreigner, camping on some perishable and transitory spaces. The fiction allows the inner voices to become images and the archives of the pieces to shift into characters. Loops, distortions of the reality, imaginary meanings are playing together.
The books becomes a proper and new territory where art forms stand up and speak for themselves, where genres are shifting in a joyous revolution.

A propos du livre

Improvising sculpture as delayed fictions (improviser la sculpture comme des fictions différées) est la première monographie de l’artiste française Felicia Atkinson. Artiste et musicienne, son travail conjugue les codes de l’improvisation avec la sculpture, la peinture, le texte, le son et la performance. L’espace parle : qu’il soit présent (exposition, performance) ou déplacé (livre, disque, internet).

Conçu comme un texte de fiction poétique – en anglais, langue volontairement étrangère à l’auteur – ce livre rassemble textes et images sans dissociation. Les sculptures dialoguent avec l’espace de la page, les voix intérieures des objets font chœur avec des personnages imaginaires, des spectres critiques, des boucles bruitistes, et des retours à la ligne.

Le livre devient espace d’exposition, un terrain de jeu pour l’improvisation dans lequel le lecteur est invité à se perdre.
Improvising sculpture as delayed fictions se lit en temps réel, les œuvres se présentent à l’esprit, parfois bavardes, parfois silencieuses, toujours déplacées. Il s’agit d’improvisation, de composition instantanée. Chorégraphier sans domination les objets, mélanger les étiquettes, les mediums et les mots. Leur donner une place nouvelle, un genre nouveau, et laisser surgir le temps, l’autre, l’erreur et l’orage.