Various Artists
‘In The Canyon, Revise The Canon’ (english edition) (SP061)

In The Canyon, Revise The Canon

In The Canyon, Revise the Canon (english edition)

Technical

2015, English edition
14 x 21 cm, 208 pages
18 contributions
20 b/w ills.
softcover
ISBN 978-2-36582-012-7
€16.00

Credits

Ed. Geraldine Gourbe
Copyeditors Geraldine Gourbe & Emily Mast
Proofreaders Vera Brunner-Sung
Design Bartolomé Sanson
Publishers Bartolomé Sanson & Stéphane Sauzedde

Published by Shelter Press, in collaboration with ESAAA, Ecole Supérieure d’Art de l’Agglomération d’Annecy

Out on Apr. 01, 2015

With contributions by

Mark Allen, Juliette Bellocq, Vera Brunner-Sung, Nancy Buchanan, Carol Cheh, Matthew Coolidge, Jill Dawsey, François Esquivié, Rita Gonzales, Géraldine Gourbe, Robby Herbst, Walter Hopps, Robert Irwin, Chris Kraus, Leslie Labowitz, Suzanne Lacy, Fred Lonidier, Pauline Oliveros, Elana Mann, Emily Mast, Senga Nengudi, Janet Sarbanes, Annette Weisser, Joshua Young, Andrea Zittel

About (en)

Before the onset of the social and cultural backlash that was brought on by the Reagan administration in the early eighties, Southern California was ripe territory for the genesis and development of emancipation movements for and by African Americans, Chicanos, pacifists, Marxists, feminists and homosexuals.
Starting in the late sixties, these revolutionary waves particularly influenced practices such as performance art, video, installation and collaboration, which led to the construction of alternatives like artist-run spaces, non-profit spaces and artist-run community art spaces.
In Santa Barbara, Los Angeles and San Diego, collaborative public action was constructed around utopian knowledge which was then redirected towards universities and art schools that favored the emergence of radical pedagogies.
These other manners of experimental thinking, doing and teaching permitted artists to deconstruct certain canons that were inherited from European tradition and art history, and provoked a reexamination of “the American way of life”. In the Canyon, Revise the Canon.

About (fr)

Avant l’avènement du backlash social et culturel au début des années 80 initié et mené par le gouvernement Reagan, le sud californien a été un territoire privilégié pour la genèse et le développement des mouvements d’émancipation afro-américain, chicano, pacifiste, marxiste, féministe et homosexuel.
À partir de la fin des années soixante, ces ondes révolutionnaires ont particulièrement influencé des pratiques comme la performance, la vidéo, l’installation, l’art collaboratif ou œuvré à l’édification de réseaux alternatifs tels que les artist-run space, non-profit space et artist-run community art space.
Entre Santa Barbara, Los Angeles et San Diego, l’action collective publique s’est construite autour de savoirs utopiques essaimés à leur tour dans les universités ou les écoles d’art favorisant l’émergence d’une pédagogie radicale.
Ces manières autres ou encore expérimentales de penser, de faire et d’enseigner l’art ont permis une déconstruction de certains canons hérités d’une tradition et d’une histoire de l’art européennes tout en œuvrant à la remise en cause de l’american way of life. In the Canyon, Revise the Canon.