Spectres
‘Composer l’écoute / Composing Listening’ (SP103)

Spectres Shelter Press INA GRM

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Spectres Shelter Press INA GRM

SPECTRES
Composer l’écoute / Composing listening

228 pp.
thread-sewn softcover
1 color offset
Size: 135 x 200 cm
First edition, first printing: 1250
First edition, second printing: 1250
Language(s): French / English
Rennes, February 2019
ISBN: 978-2-36582-031-8
Edition Number: 2

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WITH TEXTS BY / AVEC DES TEXTES DE

Félicia Atkinson, François Bayle, François J. Bonnet, Drew Daniel, Brunhild Ferrari, Beatriz Ferreyra, Stephen O’Malley, Jim O’Rourke, Eliane Radigue, Régis Renouard Larivière, Espen Sommer Eide, Daniel Teruggi, Chris Watson

ENGLISH

This book has been conceived as both a prism and a manual. Following the “traditional” arc of electroacoustic composition (listen—record—compose—deploy—feel), each of the contributions collected together here focuses in on a personal aspect, a fragment of that thrilling territory that is sonic and musical experimentation.
Although the term “experimental music” may now have be understood as referring to a genre, or even a particular style, we ought to hold on to the original use of this term, which was based more on an approach than on any particular aesthetic line to be followed. The experimental is first and foremost a spirit, the spirit of the exploration of unknown territories, a spirit of invention which sees musical composition more as a voyage into uncertain territories than as a self-assured approach working safe within the bosom of fully mapped out and recognized lands.

FRANCAIS

Le livre qui suit a été pensé comme un prisme et un manuel. Suivant l’arc « traditionnel » de la composition électroacoustique (écouter — enregistrer — composer —déployer — ressentir), chacune des contributions regroupées ici pointe un aspect personnel, fragment de territoire passionnant qu’est celui de l’expérimentation sonore et musicale. Si le terme de musique expérimentale a pu être assimilé à un genre, voir à un style, il ne faut pour autant pas oublier l’usage initial de ce terme, qui était basé plus sur la démarche que sur la ligne esthétique adoptée.
L’expérimental, en effet, est d’abord un esprit, un esprit d’exploration des territoires inouïs, un esprit d’invention qui voit dans la composition musicale plus un voyage vers des terres incertaines qu’une démarche assurée produisant dans le giron de terres balisées et reconnues.

CONTENTS / SOMMAIRE

1. Chris Watson
      Recording
      Enregister

2. Brunhild Ferrari
      The Microphone’s Gaze
      Le regard du microphone

3. Espen Sommer Eide
      Exercises in Non-Human Listening
      Exercices d’écoute non-humaine

4. Beatriz Ferreyra
      Perceive, Feel, Hear…
      Percevoir, ressentir, écouter…

5. Drew Daniel
      Towards a Heterology of Sound: on Bataille and Musique Concrète
      Vers une hétérologie de son : à propos de Bataille et de la musique concrète

6. Eliane Radigue
      Time Is of No Importance
      Le temps n’a pas d’importance

7. Stephen O’Malley
      Sound Matters
      Sons élémentaires

8. François J. Bonnet
      Underneath Listening
      En deçà de l’écoute

9. Jim O’Rourke
      Chair and Table
      Une chaise et une table

10. Régis Renouard Larivière
      Acousmatic Recreations
      Récréations acousmatiques

11. Daniel Teruggi
      Spaces of Mind
      Les espaces de l’esprit

12. Félicia Atkinson
      On the Patio: The Voice, Doubt, Perspective and Immersion
      Dans le patio : la voix, le doute, la perspective et l’immersion

13. François Bayle
      Space in Question
      L’espace en question

Published with the support of INA GRM